Veelgestelde vragen - Corona (bruidsmode)

Ik heb een product besteld en de levertijd loopt uit vanwege corona. Wat nu?

Dit komt inderdaad veel voor. Veel producten (of onderdelen daarvoor) komen uit landen waar de overheid maatregelen heeft genomen om corona te bestrijden. Er zijn productielocaties gesloten en/of vervoersbeperkingen of -verboden ingesteld. Dat betekent dat jouw product of dienst misschien voorlopig niet geleverd kan worden. Datzelfde geldt voor heel veel andere soortgelijke producten natuurlijk. 

In een overmachtssituatie als deze geldt dat je in overleg moet treden met de verkoper om een oplossing te zoeken (zie ook artikel 14 van de CBW-erkend-voorwaarden). 

Zit je bijvoorbeeld omhoog omdat jouw keuken of badkamer niet op tijd kan komen? Vraag om een noodoplossing, vaak is die wel te regelen door de ondernemer. 

Sommige kopers vragen hun aanbetaling terug omdat ze niet langer willen wachten en elders het product willen aanschaffen. Maar andere ondernemers hebben met dezelfde problemen te maken en kunnen ook geen normale levertijden aanhouden. Het is dus de vraag of ontbinding van de koop het probleem oplost. Los daarvan kunnen veel ondernemers op dit moment geen aanbetalingen terugbetalen, omdat veel klanten wegblijven door de oproep van minister-president Rutte om thuis te blijven en er maar weinig omzet wordt gedraaid. Het geld is momenteel hard nodig om doorlopende kosten te kunnen betalen. Je hoeft niet bang te zijn dat je je aanbetaling kwijt bent als het bedrijf failliet gaat, daarvoor is de CBW-erkend aanbetalingsregeling. Als de koop is ontbonden voordat het bedrijf failliet is, dan geldt deze niet meer. 

Wij adviseren dan ook om de ondernemer de tijd te geven weer op gang te komen als de maatregelen versoepeld worden en de leveringen weer op gang komen. Onze deelnemers hebben jouw omzet hard nodig momenteel!

Wij begrijpen dat dit vervelend voor je is en rekenen op jouw geduld en begrip in deze.

Ik heb een klacht en kan geen contact met de ondernemer krijgen. Wat moet ik doen?

Sommige winkels draaien met minder personeel (i.v.m. ziekte of tijdelijke WW) of de winkel is tijdelijk gesloten of beperkt geopend. Dat kan betekenen dat je misschien moeilijker in contact kunt komen met de ondernemer. 

Als je op dit moment geen contact met de ondernemer kunt krijgen, dan adviseren we je even af te wachten totdat de situatie rondom het coronavirus weer enigszins is genormaliseerd. Daarna kun je weer contact zoeken om een oplossing voor jouw klacht te bespreken. 

Mocht je een klacht hebben die echt niet kan wachten op een oplossing (denk aan lekkage), dan kunnen wij proberen op een andere manier contact met de ondernemer te krijgen. Je kunt dit aan ons vragen door middel van het contactformulier. Wellicht lukt het ons dan wel om jou met de ondernemer in contact te brengen.

Na het versoepelen of afschaffen van de coronamaatregelen zal de normale klachtafhandeling zeker weer op gang komen. In de tussentijds vertrouwen wij erop dat je de ondernemer wat respijt wilt geven in deze bijzondere omstandigheden. 

Ik heb een klacht maar de ondernemer kan mij nu niet helpen. Wat kan ik eisen?

Het kan voorkomen dat ondernemers jouw klacht op dit moment nog niet kan behandelen of oplossen. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege minder inzetbaar personeel of langere levertijden van onderdelen die bij leveranciers vandaan moeten komen, die momenteel gesloten zijn. 

Wij adviseren hierover in contact te blijven met de ondernemer en even af te wachten totdat de coronamaatregelen versoepeld of afgeschaft worden. Jij hebt recht op een goede klachtafhandeling en wij vertrouwen erop dat daarna jouw klacht alsnog wordt behandeld. 

Het zijn bijzondere omstandigheden en jouw geduld en begrip wordt door onze deelnemers enorm op prijs gesteld. 

Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem ons via het contactformulier