Veelgestelde vragen - Corona (wonen)

Ik heb een klacht en kan geen contact met de ondernemer krijgen. Wat moet ik doen?

Het is op dit moment druk bij woonwinkels. Nu de lockdown voorbij is, is er een inhaalvraag ontstaan en zijn er vragen over levertermijnen. Dat kan betekenen dat je misschien moeilijker in contact kunt komen met de ondernemer. Probeer op verschillende manieren contact op te nemen met de ondernemer (mail, bellen, contactformulier etc.).

Heb je een klacht die niet kan wachten (denk aan lekkage), dan kunnen wij proberen op een andere manier contact met de ondernemer te krijgen. Je kunt dit aan ons vragen door middel van het contactformulier. Wellicht lukt het ons dan wel om jou met de ondernemer in contact te brengen.

Ik heb een klacht maar de ondernemer kan mij nu niet helpen. Wat kan ik eisen?

Het kan voorkomen dat ondernemers jouw klacht op dit moment nog niet kan behandelen of oplossen. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege minder inzetbaar personeel of langere levertijden van onderdelen die bij leveranciers vandaan moeten komen, die momenteel gesloten zijn. 

Wij adviseren hierover in contact te blijven met de ondernemer en even af te wachten totdat de coronamaatregelen versoepeld of afgeschaft worden. Jij hebt recht op een goede klachtafhandeling en wij vertrouwen erop dat daarna jouw klacht alsnog wordt behandeld. 

Het zijn bijzondere omstandigheden en jouw geduld en begrip wordt door onze deelnemers enorm op prijs gesteld. 

Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem ons via het contactformulier

Ik wil niet langer wachten op mijn levering en wil mijn koop ontbinden, wat kan ik doen?

Het is goed om te bedenken dat andere ondernemers dezelfde problemen hebben en naar alle waarschijnlijkheid ook hun normale levertijden niet kunnen aanhouden. Daar begint de levertijd dan dus weer opnieuw. Het is de vraag of ontbinding van de koop het probleem van lang wachten op jouw bestelling oplost. CBW-erkende woonwinkels blijven steeds in contact met hun toeleveranciers en doen hun uiterste best om een bestelling op tijd geleverd en/of geplaatst te krijgen. Wij adviseren dan ook om de ondernemer de tijd te geven in deze ongewone tijden, ook al is de levertermijn en de extra termijn die in de CBW-erkendvoorwaarden staat inmiddels verlopen.

Ik heb een offerte ontvangen maar nu geeft de woonwinkel aan het artikel niet meer voor deze prijs te kunnen leveren of plaatsen. Mag dat?

De schaarste aan grondstoffen heeft ook tot gevolg dat de prijzen van deze grondstoffen stijgen. Toeleveranciers zijn daardoor gedwongen deze prijsstijging door te bereken in hun producten en dat geldt dan ook voor winkeliers. Dit gebeurt de laatste maanden zeer regelmatig. Hoe langer je wacht met het onderteken van de offerte hoe groter de kans is dat er tussentijds een prijsaanpassing heeft plaatsgevonden. Volgens de CBW-erkendvoorwaarden heeft een offerte (tenzij anders afgesproken) een geldigheid van 21 dagen. Na verloop van deze termijn (of de andere termijn die je met de ondernemer hebt afgesproken) is de ondernemer in principe vrij om zijn prijs aan te passen. Maar ook als je de offerte nog niet hebt ondertekend (er is dus nog geen koop gesloten) mag de ondernemer jou meedelen dat hij zijn prijs moet aanpassen, omdat bijvoorbeeld de inkoopprijzen gestegen zijn.

Heb je een offerte ondertekend en dus de koop gesloten, dan mag je er van uitgaan dat je product ook voor prijs door de winkelier geleverd of geplaatst gaat worden. Voor orders die een zeer lange doorlooptijd hebben (denk aan een keuken in een nieuwbouwhuis) kan de ondernemer met jou afspraken maken voor tussentijdse prijsaanpassingen. Zo’n afspraak maken mag niet als de overeengekomen levertijd binnen drie maanden na het sluiten van de koop is.