Klachten en geschillen - wonen

Wat te doen bij klachten? 

Je hebt een klacht over een aankoop bij een woonwinkel die nog bestaat.

Als je een klacht hebt, dan is het belangrijk dat je eerst probeert er samen met de winkel/ondernemer uit te komen. Hoe pak je dat aan?

Neem eerst contact op met de ondernemer en omschrijf je klacht. Voeg waar mogelijk foto’s toe. Geef aan binnen welke (redelijke) termijn je verwacht dat de problemen opgelost zijn en welke stappen je zult overwegen als de ondernemer niet aan deze wens kan voldoen. Let op: de ondernemer mag je niet zonder meer doorverwijzen naar de fabrikant: je hebt namelijk een overeenkomst met de ondernemer die je een goed product moet leveren. Wel zal vaak de fabrikant worden ingeschakeld voor een beoordeling van de klacht en een mogelijke oplossing daarvan (denk aan keukenapparatuur, meubelen of dergelijk).

De ondernemer kan twee dingen doen:
 

1. De klacht wordt erkend

Als de ondernemer je klacht erkend, dan moet de klacht in deze volgorde worden opgelost:

  • Herstel (reparatie) --> als herstel niet mogelijk is dan:
  • Vervanging (nieuw product) --> als vervanging niet mogelijk is dan:
  • Ontbinding (de koop ongedaan maken). Dit is alleen mogelijk als de ondernemer geen mogelijkheid ziet het product te herstellen/vervangen of als dit al tevergeefs is geprobeerd. 

Hoelang mag het oplossen van een klacht duren?

Hiervoor staat geen vaste termijn en geldt: een redelijke termijn. In het algemeen kun je rekenen op de oorspronkelijke levertijd als de leverancier nodig is voor het verhelpen van de klacht of als er onderdelen met levertijd moeten worden besteld.

 

2. De klacht wordt niet erkend of opgelost

Wordt je klacht niet erkend, verschil je van mening met de ondernemer of de klacht wordt niet opgelost, dan kun je een geschil indienen. Dat kan bij de Stichting UitgesprokenZaak.nl (koop vanaf 1-1-2020; heb je daarvoor gekocht, klik dan HIER) Dit is de instantie die jouw klachten beoordeelt, bemiddelt en een bindende uitspraak doet. De Stichting UitgesprokenZaak.nl is een onafhankelijke instantie.

Dit is de procedure stapsgewijs:

  • Indienen geschil;
  • Verweer ondernemer;
  • De geschilbehandelaar bemiddelt;
  • De deskundige bemiddelt of rapporteert de bevindingen;
  • De bindend adviseur beoordeelt het geschil en doet uitspraak.

Uiteraard krijgen jij en de ondernemer de kans om op elkaar en het deskundigenrapport te reageren. Wanneer er onderling of door bemiddeling een oplossing komt, dan wordt de procedure gestopt. Veel zaken worden gelukkig zo opgelost en dan is een juridisch oordeel niet meer nodig. Als er wel een bindend advies komt, dan ben jij en de ondernemer beiden verplicht het advies na te komen. Het is mogelijk dat iemand anders de procedure namens jou voert, zoals een jurist of een familielid.  De procedure is eenvoudig zodat een jurist niet altijd nodig is.

Voor de behandeling van geschillen is een bescheiden bedrag aan kosten verschuldigd. Je krijgt de kosten terug als jouw klacht gegrond wordt verklaard in het bindend advies, of als je dat in een schikking met de ondernemer hebt afgesproken. Voor de exacte kosten en de werkwijzen verwijzen wij naar de website van UitgesprokenZaak.nl. 

Stichting UitgesprokenZaak.nl

Voor aankopen gedaan vanaf 1-1-2020

 

Dien je klacht in   
 www.uitgesprokenzaak.nl  


3. De ondernemer komt het bindend advies of de schikking van de deskundige niet na

Stichting Garantieregelingen CBW (SG CBW) staat garant voor de nakoming van het bindend advies of de schikking van de deskundige. Dat betekent dat zij in eerste instantie probeert de ondernemer alsnog te laten nakomen. Lukt dat niet, dan neemt SG CBW die verplichting over. Dat kan zijn het uitbetalen van een bedrag of het laten uitvoeren van werkzaamheden door een andere ondernemer. 

Er zijn beperkingen in deze nakomingsgarantie, bijvoorbeeld als de ondernemer is gestopt met (verkoop)activiteiten. Je kan dan een beroep doen op de nakomingsgarantie. De exacte voorwaarden en beperkingen kun je vinden in artikel 21 van de CBW-erkend voorwaarden voor Woonwinkels.

BEROEP DOEN OP DE NAKOMINGSGARANTIE