Geschillencommissie Wonen

Let op: de inhoud van dit artikel is alleen van toepassing op aankopen gedaan vóór 1 januari 2020. Heb je na deze datum een aankoop gedaan, kijk dan bij ‘UitgesprokenZaak.nl’ 
 

De Geschillencommissie Wonen is er voor jou als je bij de aankoop (vóór 1 januari 2020) van een woonproduct in conflict komt met de woonwinkel. Misschien houdt de verkoper zich niet aan de levertijd of wil de ondernemer jouw klacht op een andere manier oplossen dan jij redelijk vindt. Of je gekochte product wordt beschadigd afgeleverd, maar de verkoper zegt dat je dat zelf hebt veroorzaakt. Je hebt net een nieuwe bank maar al snel blijkt het zitcomfort heel anders dan in de winkel. Of er ontstaan scheuren in jouw aanrechtblad van je nieuwe keuken. Zomaar een greep uit de praktijk van klachten waarbij de klant er met de ondernemer niet uit komt. De Geschillencommissie is een onafhankelijke instantie die jouw klachten beoordeelt en voor een goede oplossing zorgt.
 

Wat is de Geschillencommissie Wonen?

Gelukkig oordeelt de onpartijdige en onafhankelijke Geschillencommissie Wonen graag over jouw specifieke geval, zodat je precies weet waar je recht op hebt. De uitspraak van de commissie is bindend. Dat betekent dat zowel de ondernemer als de consument zich moet houden aan de afspraken. Daarnaast biedt de commissie nog enkele andere voordelen:

  • het indienen van een klacht is eenvoudig;
  • je hebt geen juridische hulp nodig om de procedure te volgen
  • jouw zaak wordt veel sneller opgelost dan bij een rechtszaak;
  • de procedure is goedkoop en een (anders heel dure!) deskundige is inbegrepen;
  • CBW-erkend zorgt ervoor dat de beslissing wordt nagekomen.
     

Hoe zorgt de commissie voor een oplossing bij geschillen?

De Geschillencommissie Wonen is pas nodig als je samen met de ondernemer niet tot een oplossing komt. Selecteer op de site van de Geschillencommissie de ondernemer en dien een klacht in. Na het verwerken van de nodige formulieren en het betalen van het klachtengeld, vraagt de commissie om de mening van de verkoper. Deze mening krijg jij ook te horen en je mag erop reageren. Een deskundige komt het product beoordelen en probeert om de ondernemer en u alsnog samen tot een schikking te laten komen. Lukt dat niet, dan volgt een zitting. Een onpartijdige, deskundige commissie buigt zich daarna over jouw klacht en zorgt voor een gepaste uitspraak.
 

Wanneer mag ik een klacht indienen bij de Geschillencommissie?

Als je een klacht hebt, dien je deze altijd eerst bij de ondernemer zelf in. Meestal komen jullie er samen wel uit, maar soms lukt dit niet. Als de winkel niet meer bereikbaar is, controleer dan eerst of de winkel nog wel actief is of misschien failliet is gegaan. Dit kun je navragen via het contactformulier op deze site. Wanneer de winkel feitelijk niet meer actief is of failliet is, kun je je klacht helaas niet meer indienen. Als je een aanbetaling hebt gedaan, er is nog niet geleverd en de winkel is failliet of heeft surseance van betaling gekregen, dan kun je wel een beroep doen op de aanbetalingsregeling. Als je wel gewoon contact hebt met de ondernemer, maar het niet lukt om een oplossing te vinden, kun je de Geschillencommissie Wonen inschakelen (bij aankopen na. 1 januari 2020 is UitgesprokenZaak.nl de geschilleninstantie [link naar artikel UitgesprokenZaak.nl] Kijk bij de veelgestelde vragen voor meer informatie over het afhandelen van klachten of neem contact met ons op via het contactformulier op deze site.
 

Klacht indienen bij geschillencommisie