Annuleren aankoop meubelen

Het annuleren van de aankoop van meubelen gaat niet altijd even makkelijk in zijn werk. Je hebt een impulsieve koop gedaan en hebt spijt van je beslissing. Of je bent in een andere meubelzaak stoelen tegengekomen die nog beter bij je eetkamertafel lijken te passen dan de meubels die je net hebt gekocht. Wat moet je doen als je je aankoop wilt annuleren? De voorwaarden van CBW-erkend laten je precies zien wat de regelingen zijn op dit gebied. Zo weet je altijd wat je rechten en plichten zijn als consument.
 

Je aankoop van meubels annuleren?

Het overkomt ons allemaal weleens. Je denkt de beste aankoop van je leven te hebben gedaan, maar begint na een paar dagen ineens sterk te twijfelen. Mag je je leren bankstel of houten dressoir zomaar terugsturen? Zorg altijd dat je koopt bij een CBW-erkende meubelzaak, deze hanteren specifieke voorwaarden. Meubelzaken met het CBW-erkend keurmerk hanteren speciale garantie voorwaarden bij de aankoop van meubels die je duidelijkheid geven vóór, tijdens en na je aankoop, zo ook op het eventueel annuleren van jouw gekochte meubelen.

Het hangt van verschillende factoren af welke optie op jouw situatie van toepassing is. Als de verkoper je bij het afsluiten van de overeenkomst oneerlijk heeft behandeld, hoef je sowieso geen kosten te betalen. Je moet wel bewijzen dat er sprake is geweest van agressie of misleiding.
 

Aanbetaling gedaan en toch de meubels annuleren? 

Heb je al een aanbetaling op de meubels gedaan en wil je de meubels annuleren? Hoe zit het dan? Ook dit is bij CBW-erkende meubelzaken beter geregeld dan bij meubelwinkels zonder CBW-erkenning. De voorwaarden van CBW-erkende winkels beschermen jou als consument extra goed.

  • Annuleren van aankopen
  • Garantievoorwaarden
  • Aanbetalingen bij aankopen
  • Klachten afhandeling
  • Levering
     

Annulering van je aankoop bij CBW-erkende winkel

Consumenten denken soms dat ze een bedenktijd hebben. Dit is niet zo, behalve als je een webwinkelaankoop of aankoop bij jou thuis hebt gedaan, dan geldt 14 dagen bedenktijd. Wat moet je doen als je toch wilt annuleren of bij een aankoop in een webwinkel of bij jou thuis de bedenktijd van 14 dagen eenmaal is verlopen? De verkoper heeft in dit geval recht op een vergoeding. Deze vergoeding bedraagt standaard 30% van de koopsom, tenzij jullie zelf bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken. Als je al bericht met bijbehorende datum hebt gekregen dat de levering plaats gaat vinden, valt de vergoeding nog wat hoger uit. In dit geval moet je 50% van de totale som betalen. In principe staan deze percentages vast, tenzij de verkoper of consument kan bewijzen dat de schade groter of kleiner is. Stel de verkoper schriftelijk van de annulering op de hoogte. Zo kan er bij beide partijen geen verwarring ontstaan. Soms is het mogelijk om bij de verkoper een andere keuze te maken om zo de omzetschade bij de verkoper te voorkomen. Overleg daarvoor met de verkoper en vraag naar de mogelijkheden. Bij schade aan het meubelstuk of klachten bij de verwerking van de aankoop gelden uiteraard weer andere regels. Raadpleeg de CBW-erkend voorwaarden voor een volledig overzicht van alle regelingen of neem contact met ons op.