Geschillencommissie Wonen

De Geschillencommissie Wonen is er voor jou als je tijdens het kopen van een woonproduct in conflict komt met de woonwinkel. Misschien houdt de verkoper zich niet aan de levertijd en krijg je geen reactie op je mails en telefoontjes. Of je gekochte product wordt beschadigd afgeleverd, maar de verkoper wil niets weten van garantie. De Geschillencommissie is een onafhankelijke instantie die jouw klachten beoordeelt en voor een goede oplossing zorgt.
 

Wat is de Geschillencommissie Wonen?

Je hebt net een nieuwe bank gekocht, maar al snel blijkt het zitcomfort heel anders te zijn dan toen je hem in de winkel had uitgeprobeerd. Je nieuwe keuken is een paar weken geleden geïnstalleerd, maar er zitten nu al scheuren in je keukenwerkblad. De verkoper geeft helaas niet thuis of doet niets met je klachten. Gelukkig oordeelt de Geschillencommissie Wonen graag over jouw specifieke geval, zodat je precies weet waar je recht op hebt. De uitspraak van de commissie is bindend. Dat betekent dat zowel de ondernemer als de consument zich moet houden aan de afspraken. Daarnaast biedt de commissie nog enkele andere voordelen:

  • het indienen van een klacht is eenvoudig;

  • de procedure is goedkoop, omdat het klachtengeld niet veel is;

  • de CBW zorgt ervoor dat de beslissing wordt nagekomen.
     

Hoe zorgt de commissie voor een oplossing bij zakelijke geschillen?

De Geschillencommissie Wonen grijpt pas in als consument en ondernemer binnen 4 weken nog geen oplossing hebben bereikt. Selecteer op de site van de Geschillencommissie de woonsector en dien een klacht in. Na het verwerken van de nodige formulieren en het betalen van het klachtengeld, vraagt de commissie om de mening van de verkoper. Deze mening krijg jij ook te horen. Je mag er bovendien op reageren. Daarna volgt de zitting. Een onpartijdige, deskundige commissie buigt zich over jouw klacht en zorgt voor een gepaste uitspraak.
 

Wanneer mag ik een klacht indienen bij de Geschillencommissie?

Als je een klacht hebt, dien je deze in eerste instantie bij de ondernemer zelf in. Vaak komen jullie er samen wel uit, maar soms lukt dit niet. De winkel is bijvoorbeeld ineens niet meer bereikbaar. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Controleer eerst of de winkel failliet is gegaan. Wanneer dit het geval is, kan je je klacht helaas niet meer indienen. Als je een aanbetaling hebt gedaan, heb je wel recht op een aanbetalingsregeling. Is de winkel (nog) niet failliet? Probeer dan via een aangetekende brief of op een andere manier contact op te nemen. Als het eenmaal is gelukt de ondernemer te bereiken, maar het niet lukt om een oplossing te vinden, schakel je de Geschillencommissie Wonen in. Kijk bij de veelgestelde vragen voor meer informatie over het afhandelen van klachten of neem contact met ons op.  

 

Klacht indienen bij geschillencommisie