Bank gekocht maar niet tevreden, wat nu?

15 juni 2019

Heb je een bank gekocht, maar ben je niet tevreden over het bankstel? Het kan natuurlijk gebeuren dat je niet tevreden bent met je bankstel zodra het meubel geleverd wordt. Misschien is de bank te groot voor je woonkamer, past de bank niet door de deur, vind je de nieuwe bank niet mooi of ben je om een andere reden niet tevreden over het bankstel. Afhankelijk van de reden van je ontevredenheid heb je verschillende mogelijkheden. 
 

Niet tevreden over bankstel

Stel, je hebt de perfecte bank gevonden in de winkel of online. Maar zodra de bank wordt geleverd blijkt hij toch niet helemaal aan je verwachtingen te voldoen. Je nieuwe bank zit niet lekker of je vindt hem toch niet mooi en je wilt hem graag ruilen of terugsturen. Welke garanties en rechten heb je dan op de aankoop van je nieuwe bankstel? Wanneer je het bankstel in de winkel hebt gekocht, is het ruilen van de bank geen recht en hangt het af van de verkoper of dit mag. Heb je het bankstel online via een webwinkel besteld, dan heb je altijd veertien dagen retourrecht na de levering van het meubelstuk.
 

 

De bank is te groot voor de woonkamer

Blijkt bij de levering dat je de bank te groot gekocht hebt, dan gelden dezelfde voorwaarden voor ruilen als wanneer je niet tevreden bent over het bankstel. Als de bank te breed voor de deur is of te groot is voor de woonkamer, dan hangt het recht om het bankstel te ruilen af van waar je het meubel hebt gekocht:
 

  • Heb je het bankstel in de winkel gekocht en ben je niet tevreden, dan is het afhankelijk van de verkoper of je het bankstel mag ruilen;
     

  • Is er geen andere bank in het assortiment naar wens? Dan kan de verkoper ervoor kiezen een waardebon op te stellen voor het ruilen van de bank;
     

  • Op online bestellingen heb je altijd veertien dagen retourrecht.

 

 

Nieuwe bankstel heeft gebreken of schade

Als je nieuwe bankstel bij levering duidelijke gebreken heeft, dan heb je recht van spreken. Je hebt altijd een wettelijke garantie op bankstellen. Dit houdt in dat wanneer de bank niet goed is of niet voldoet aan wat je bent overeengekomen met de verkoper, je recht hebt op reparatie of, als dat niet mogelijk is, vervanging. Dit geldt wanneer het gebrek zich voordoet binnen de garantieperiode en je de bank normaal hebt gebruikt. Normale slijtage is natuurlijk uitgesloten. De meest voorkomende klacht op banken zijn ingezakte vullingen en plooien. Als je niet tevreden bent, laat dan niet na om contact op te nemen met de winkel, maar bedenk dat ingezakte kussens en plooien in de bekleding normale eigenschappen zijn en van een gebrek is dan geen sprake. Alleen wanneer de verschijnselen overmatig zijn, is er sprake van een terechte klacht.
 

Bankstel is niet op tijd geleverd

Is het bankstel niet op tijd geleverd? De CBW-erkend-voorwaarden, die alleen gelden voor CBW-erkende woonwinkels, regelen deze situatie precies. Was de leverdatum voor jou belangrijk en heb je een exacte levertijd/-datum afgesproken? Dan kun je de koop direct ontbinden. Is er een vermoedelijke levertijd/-datum afgesproken, dan heeft de verkoper een maand extra tijd om het product toch nog te leveren.
 

ZOEK EEN CBW-ERKENDE WOONWINKEL   GARANTIES WOONBRANCHE