Meubels aanbetaald en levertijd niet gehaald, wat nu?
14 mei 2024Meubels aanbetaald, maar de levertijd is niet gehaald, wat nu? CBW-erkend krijgt regelmatig vragen van consumenten. Over de garanties, maar ook over welke rechten zij hebben in bepaalde situaties. Vorige week ontvingen wij een vraag van Carola over de levertijd van een meubelstuk. Zij heeft 25% aanbetaald op haar gekochte meubelen, maar de woonwinkel kan niet binnen de opgegeven tijd de meubelen leveren. Wat nu?
Een aanbetaling bij de aankoop van meubels?
Je koopt een mooie nieuwe bank of een nieuwe eettafel, ben je dan verplicht om een aanbetaling te doen? En hoeveel mag e0en winkel vragen? De meubelwinkel is gerechtigd een aanbetaling te vragen bij het aangaan van een overeenkomst met een consument. Koop bij een CBW-erkende winkel, want dan zijn er maximum percentages vastgesteld met de CBW-erkende winkeliers. Het is voor CBW-erkende meubelzaken niet toegestaan van deze maximum aanbetalingspercentages af te wijken.
Verschillende soorten levertijden bij aankopen meubels
Er kan bij meubels sprake zijn van een zogenaamde vaste levertijd. Dat is bijvoorbeeld zo als je met de meubelwinkel hebt afgesproken dat er ‘uiterlijk in maart’, ‘op 1 april’ of ‘in week 6’ geleverd zal worden. Een ander soort levertermijn is een vermoedelijke levertermijn. De woonwinkel heeft dan ongeveer aangegeven wanneer hij kan leveren. Vaak is dat het geval als hij afhankelijk is van een leverancier. Op jouw overeenkomst vind je dan bijvoorbeeld de volgende omschrijving: ‘ca. 6 weken’, ‘+ 2 maanden’ of ‘ongeveer mei 2019’. Tot slot kun je ‘op afroep’ bestellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak met keukens die bestemd zijn voor een nieuwbouwwoning.
Bij een vaste levertijd, kosteloos de meubelen annuleren
Welke rechten je hebt in welke situatie is geregeld in de CBW-erkend-voorwaarden, met name in artikel 6. Bij het verstrijken van een vaste levertijd mag je direct kosteloos je bestelling afzeggen (‘ontbinden’, heet dit juridisch). Bij een vermoedelijke levertijd krijgt de woonwinkel altijd nog maximaal een maand extra tijd om de levering aan te bieden. Bij afroep geldt dat na afroep (de woonwinkel gaat dan bestellen bij zijn leverancier) de levertijd wordt omgezet in een vaste of vermoedelijke levertijd en daarvoor gelden weer de bovenstaande regelingen.
Is annuleren van de aankoop wel slim?
Uit bovenstaande blijkt dat je, afhankelijk van welke afspraken je hebt gemaakt, rechten hebt. Als de meubels niet wordt geleverd – in de ene situatie sneller dan in de andere - heb je uiteindelijk altijd het recht om kosteloos te ontbinden en annuleren. Bedenk wel dat wanneer je graag het product wilt hebben, dat bij andere woonwinkels er óók weer een levertijd. Soms kan het dus beter zijn toch nog even op jouw product te wachten. Zeker als het probleem bij de leverancier ligt, die niet altijd even goed langere levertijden meldt aan zijn dealers.
Probleem of schade door uitblijven levering van het meubelstuk?
Kom je in de problemen doordat de levering uitblijft, of dreig je daardoor extra kosten te moeten maken? Vraag dan aan de meubelwinkel om mee te denken over een tussenoplossing. Denk bijvoorbeeld aan een leenbank. Als je schade hebt geleden, dan is de woonwinkel daarvoor aan te spreken, maar niet als de schade te voorkomen of te beperken was! Neem daarom altijd contact op met de woonwinkel en bespreek jouw situatie. Anders zou de woonwinkel terecht kunnen aangeven dat hij een oplossing zou hebben gehad en wordt jouw schade niet vergoed.
Probleem met de levertijd of een klacht over je meubelstuk?
Als een meubel met een klacht wordt geleverd, dan moet de woonwinkel altijd de gelegenheid krijgen de klacht te verhelpen. Dat kan inderdaad betekenen dat er soms opnieuw moet worden besteld en je nogmaals de levertijd moet afwachten. Je kunt je dan niet beroepen op overschrijding van de levertijd, de woonwinkel krijgt een redelijke termijn om de klacht te verhelpen.
Keuken, vloer of gordijnen aanbetaald, hoe zit het dan?
En als ik nu een keuken, vloer of gordijnen heb gekocht en aanbetaald, is het dan anders? Nee, deze regels zijn voor alle woonproducten en -diensten gelijk. Ook hiervoor geldt dus wat hierboven is beschreven over (langere) levertijden en klachten.