Aanbetaling gedaan en de woonwinkel gaat failliet

27 maart 2019

CBW-erkend krijgt regelmatig vragen van consumenten over hun aankopen bij CBW-erkende woonwinkels. Zo werd Han geconfronteerd met het faillissement van de woonwinkel waar hij zijn wandkast had besteld, terwijl hij al 25% van de koopsom had aanbetaald. Dat was schrikken!
 

Woonwinkel failliet, ben ik nu mijn aanbetaling kwijt?

Han ontving een brief van de curator in het faillissement. Die legde uit dat hij zou proberen een doorstart te realiseren, maar als dat niet zou lukken, dat de CBW-erkend-aanbetalingsregeling bestaat. Die houdt in dat bij een andere CBW-erkende woonwinkel een vervangende koop kan worden gesloten, waarbij kort gezegd* de aanbetaling weer wordt afgetrokken van de koopsom. Nu had Han eerlijk gezegd niet gecontroleerd of de woonwinkel CBW-erkend was, maar hij ging er natuurlijk ook niet vanuit dat dit hem zou overkomen.
 

De juiste oplossing bij faillissement

Zodra bekend wordt dat een CBW-erkende woonwinkel failliet is, neemt de Stichting Garantieregelingen CBW (SG CBW) contact op met de curator om de aanbetalingsregeling uit te leggen. In het faillissement waar Han gedupeerde was, had de curator vrij snel geconcludeerd dat er geen muziek meer in de tent zat. SG CBW kon snel aan de slag voor de gedupeerden. Dat is niet altijd het geval, want ieder faillissement is weer anders. De curator kan een faillissement op verschillende manieren afhandelen:

  • er komt een doorstart waarbij de overnemer wel of niet gedupeerden gaat helpen
  • er wordt een bedrijf gezocht die tegen dezelfde condities alsnog het bestelde aan gedupeerden kan leveren
  • showroom- en al binnengekomen artikelen worden via de curator geleverd aan de gedupeerden
  • of een combinatie van bovengenoemde methoden.
     

Stichting Garantieregelingen CBW biedt uitkomst

Er is bijna altijd nauw overleg tussen curator en SG CBW, om zo veel mogelijk ongemak voor of wisselende berichten aan gedupeerden te voorkomen. Als de curator geen oplossing voor gedupeerden heeft, dan verwijst hij/zij door naar SG CBW. Ook hier weer zijn verschillende oplossingen denkbaar, afhankelijk van het soort bedrijf. Soms worden een of meerdere CBW-erkende bedrijven voorgesteld waarbij een vervangende overeenkomst gesloten kan worden. Deze hebben een zelfde of een soortgelijk assortiment en zijn tevoren op de hoogte gebracht van de regeling. Soms zijn er maar weinig gedupeerden in een faillissement en vraagt CBW-erkend gedupeerden om zelf een bedrijf uit te zoeken waar ze een product naar hun gading hebben gezien. SG CBW neemt dan contact op en legt de regeling uit (sommige van deze bedrijven hebben nog niet eerder te maken gehad met de aanbetalingsregeling). Daarna kan een vervangende overeenkomst worden gesloten en wordt de aanbetaling afgetrokken*.
 

Vervangende koop voorkomt financiëel verlies

Han heeft inmiddels een wandkast in huis, nadat hij via een andere woonwinkel gebruik kon maken van de aanbetalingsregeling. Later dan gedacht natuurlijk, maar hij is toch blij dat hij zijn aanbetaling van een paar honderd euro niet kwijt was! Hij nam zich voor om voortaan altijd te letten op het kopen bij CBW-erkende winkels, want een faillissement kan iedereen overkomen. Nog een goede reden: op deze website las hij dat áls er wat is met het product en je komt er met de woonwinkel niet uit, dan kun je bij de onafhankelijke Geschillencommissie Wonen terecht.

*zie voor de exacte regeling https://www.cbw-erkend.nl/de-woonwinkel-is-failliet.