Een meubelstuk is kapot geleverd? Heb ik garantie?

10 maart 2019

Een meubelstuk is kapot geleverd, hoe zit het dan met de garantie? CBW-erkend krijgt regelmatig vragen van consumenten over hun aankopen bij CBW-erkende woonwinkels. Zo gaf Charlotte aan dat de aan haar geleverde meubelen beschadigd bleken. Waar heeft ze recht op? Ze heeft toch garantie?

 

Recht (garantie) op onbeschadigde meubelen

De meubels zijn aanbetaald en zijn inmiddels geleverd. Charlotte heeft natuurlijk recht op onbeschadigde meubelen, dat spreekt voor zich. Wel kunnen er soms discussies ontstaan als pas een tijdje na levering ontdekt worden dat er beschadigingen zijn. Want zijn ze dan bij de leverancier, bij de winkelier, door het transport of na levering door de klant beschadigd geraakt? 
 

Wat zegt de Geschillencommissie over dit soort welles-nietes-gevallen?

De Geschillencommissie Wonen krijgt regelmatig geschillen voorgelegd over dit soort kwesties. Hoewel in principe de ondernemer moet bewijzen dat hij het product goed heeft afgeleverd, vindt de commissie het soms aannemelijk dat de klant de beschadiging toch zelf heeft veroorzaakt. Dat was bijvoorbeeld zo in een geval waarbij de door de klant zelf te plaatsen glazen douchewand volgens de klant spontaan was gesprongen. En ook toen een hoge poot van een bank scheef zat waarbij waarschijnlijk de zware bank schuivend was verplaatst in plaats van getild. Een ander geschil pakte in het voordeel van de klant uit, bijvoorbeeld toen de deskundige van de commissie aan de hand van de plaats van de schade kon zien dat dit bij het transport moest zijn ontstaan.
 

Advies bij de aankoop van meubelen

Wij adviseren je altijd op het moment van levering goed te controleren of de geleverde producten onbeschadigd zijn. Zorg dat je ze uitgepakt kunt controleren. Zet niet je handtekening voor goede ontvangst als je de producten niet hebt kunnen inspecteren, of schrijf een voorbehoud op het formulier. Zo vermijd je een vervelende discussie achteraf!
 

Koop bij een CBW-erkende winkel