Aanrechtblad beschadigd bij levering, heb ik garantie?

4 juni 2019

Wanneer je nieuwe aanrechtblad beschadigd wordt geleverd of beschadigd raakt wanneer het wordt geplaatst, is dat natuurlijk erg vervelend. In Nederland heb je op al je aankopen een wettelijke garantie. Dit houdt in dat je recht hebt op een goed werkend en niet beschadigd product. Wat zijn je rechten en wat moet je doen als je een beschadigd aanrechtblad geleverd krijgt? Op deze pagina beschrijven wij mogelijke situaties waar je als koper tegenaan kan lopen bij de levering van een beschadigd aanrechtblad en welke mogelijke oplossingen er zijn.
 

Beschadigd aanrechtblad door levering of verkeerd plaatsen

Bij de levering of plaatsing van een aanrechtblad kan het helaas gebeuren dat er schade ontstaat. Zie je schade aan het keukenblad voor of na de plaatsing van het keukenblad? Meld het dan meteen aan de ondernemer. Een beschadigd aanrechtblad door de levering valt onder de wettelijke garantie, dus heb je mogelijk recht op gratis reparatie, een nieuw aanrechtblad of je geld terug.
 


Schade aan keukenblad herstellen

Schade aan het keukenblad is vaak goed op te lossen, maar wanneer bijvoorbeeld een granieten aanrechtblad beschadigd is of als een ander natuursteen aanrechtblad beschadigd is, is dit niet altijd even makkelijk te repareren en dan is vervanging soms de enige oplossing voor een mooi resultaat. Als je de aankoop hebt gedaan bij een CBW-erkende winkel, dan heb je diverse CBW-garanties waar je aanspraak op kunt maken:

  • Je hebt minimaal twee jaar garantie op je aankoop;
     
  • In geval van een faillissement van de ondernemer kun je aanspraak maken op een nette aanbetalingsregeling; zie de voorwaarden voor de exacte regeling.
     
  • Ook kan je terecht bij een onafhankelijke geschillencommissie wanneer je er niet uitkomt met de ondernemer. Lees de meest voorkomende klachten en hoe de geschillencommissie daarover denkt.

 


Oneffenheid in keukenblad, verkeerde afmetingen of kleur

Naast voornoemde schade zijn er ook andere situaties waar je als koper tegenaan kan lopen bij de aankoop van een keukenblad. Denk hierbij aan:

  • Oneffenheid in keukenblad: Afhankelijk van het materiaal van het keukenblad, kan het voorkomen dat het blad niet helemaal effen is. In natuurproducten, zoals granieten aanrechtbladen, kunnen kleurverschillen voorkomen. Als dit buiten de normen is, dan dien je dat tijdig te melden bij de ondernemer. Kom je er niet niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie indien je de aankoop hebt gedaan bij een CBW-erkende winkel;
     
  • Verkeerde afmetingen: Bij levering van een keukenblad in verkeerde afmetingen heb je vaak recht op een kosteloze vervanging, mits het inmeten door de winkel is gedaan en je niet zelf de onjuiste maten hebt doorgegeven.
     
  • Verkeerde kleur: Het kan zijn dat de kleur lichtelijk afwijkt van het showroom product, maar hierbij geldt hetzelfde als bij een oneffen keukenblad.
     

Garantie op beschadigd aanrechtblad

Schade aan je keukenblad veroorzaakt voor of tijdens de plaatsing van het blad valt onder de wettelijke garantie. Dit betekent dat je recht hebt op een nieuw aanrechtblad, gratis reparatie of je geld terug. Aankopen bij CBW-erkende winkels bieden niet alleen meer garanties dan de wettelijke garantie, maar zijn ook nog eens aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie die eventuele klachten kan afhandelen. Een aanrechtblad kopen bij een CBW-erkende winkel biedt dus meer zekerheid en een onafhankelijke klachtenbehandeling, zodat je niet met een beschadigd aanrechtblad blijft zitten.
 

ZOEK EEN CBW-ERKENDE WINKEL   DOWNLOAD GARANTIES WOONBRANCHE