Ik heb gekocht als bedrijf, geldt voor mij de aanbetalingsregeling ook?

Nee, de regeling is alleen voor particuliere afnemers (consumenten) bedoeld.

Ik heb behoefte aan een uitgebreider advies. Waar kan ik terecht?

Veel voorkomende situaties zijn geregeld in de CBW-Erkend-voorwaarden voor Woonwinkels. Raadpleeg die als je vragen hebt over bijvoorbeeld levertijd of annuleringen. SG CBW geeft geen advies aan consumenten, omdat zij de kwesties of producten niet kan beoordelen. Het enige dat zij kan adviseren is met de ondernemer in contact treden om er samen uit te komen.

Wanneer je een rechtsbijstandverzekering hebt of als je lid bent van een consumentenorganisatie kun je daar terecht met vragen over je rechtspositie. Je kunt ook contact opnemen met het Juridisch Loket.

Hoe herken ik een cbw-erkende winkel?
  • Onderstaande sticker op de winkelruit met het actuele jaartal
  • Een vermelding van het CBW-erkend logo op de site van de winkel
  • De stickers worden eenmaal per jaar uitgereikt aan de deelnemers. Uiteraard kan de situatie gedurende het jaar veranderen, bijvoorbeeld als een winkel wordt overgenomen door iemand anders of als er een bedrijfsbeëindiging is. Hier kan je altijd de actuele situatie te vinden.

De winkel zegt CBW-erkend te zijn, maar is het niet. Wat nu?

Zegt de winkel waar jij je aankoop hebt gedaan lid te zijn van CBW-erkend en achteraf blijkt dit niet zo te zijn? Dan is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk volgens de Wet oneerlijke handelspraktijken. Naar onze mening kun je dan de overeenkomst vernietigen, omdat je de overeenkomst waarschijnlijk niet had gesloten zonder de oneerlijke handelspraktijk. Vraag juridisch advies voor de mogelijkheden. En controleer voortaan voordat je zaken doet met een ondernemer op onze site of de ondernemer inderdaad CBW-erkend is!